Friday 7 October 2011

APA YANG KITA FAHAM TENTANG KEMAHIRAN PROSES SAINS??..

Kemahiran proses sains merupakan pendedahan yang diberikan kepada pelajar untuk mereka meneroka alam sekeliling dan seterusnya membina konsep sains melalui bukti serta data yang diperolehi.Dr Nurul mengarahakan kami untuk membuat 'homework' mengenai perkara ini dan meminta kami untuk memberi penjelasan dan penerangan pada kelas berikutnya iaitu pada 27 september,hari selasa.



1.memerhati(observing)


  • Kemahiran menggunakan lima deria iaitu pendengaran, penglihatan, bau, rasa dan sentuhan untuk mengumpul maklumat tentang sesuatu objek atau fenomena
  • contoh: daun pokok itu bewarna kuning dan berlubang.

2. mengelas/ classifying
  • Menggunakan pemerhatian untuk mengelaskan objek atau peristiwa mengikut persamaan atau perbezaan.
  • contoh : terdapat banyak daun yang berwarna kuning pada pokok itu berbanding daun berwarna hijau.
3. mengukur dan menggunakan nombor ((measuring and using numbers)
  • Kebolehan membuat pemerhatian secara kuantitatif yang melibatkan penggunaan alat piawai.
  • contoh : mengambil bacaan sudut yang tepat dengan menggunakan protaktor.
4. membuat inferens.
  • kesimpulan awal untuk menerangkan sesuatu pemerhatian, fenomena, kejadian atau peristiwa berdasarkan pemerhatian yang telah dibuat.
  • ianya boleh jadi benar @ tidak
  • menggunkan logik akal atau pengalaman lalu untuk membuat inferens ini
  • contoh : daun pokok itu kekuningan disebabkan terlebih baja NPK.
5. Meramal (predicting). 

  • proses untuk menentukan dan menjangka peristiwa yang akan berlaku.
  • menyatakan hasil yang akan dicapai berdasarkan logik akal/pengetahuan/ yang sedia ada serta data yang boleh dipercayai.
  • contoh : jika keadaan pokok itu berlanjutan, maka pokok itu akan mati akibat terlebih baja.
6.  Berkomunikasi (communicating)
  • kemahiran yang merujuk kepada kebolehan menerima, memilih dan mempersembahkan maklumat @ idea dalam pelbagai bentuk.
  • persembahan idea @ maklumat boleh jadi dilakukan dalam bentuk graf, jadual ataupun model.
  • contoh : graf menunjukkan daya berkadar terus dengan had laju.
7. Menggunakan perhubungan ruang dan masa (using space-time relationship)
  • Kebolehan memperihalkan atau menunjukkan lokasi, arah, bentuk dan saiz sesuatu objek dan perubahannya mengikut masa.
8. Mentafsir data (interpreting data)
  • Kebolehan memberi penerangan(penjelasan) rasional tentang objek, fenomena atau pola berdasarkan maklumat yang dikumpul.
  • contoh : jika had laju bertambah, maka daya juga bertambah
9. Hipotesis: membuat satu pernyataan yang menghubungkait antara pemboleh ubah.

Pada keseluruhannya,kita sebagai bakal guru haruslah menguasai kemahiran proses sains untuk memudahkan proses P&P bersama pelajar kelak..:)

untuk renungan bersama: Hadiah Terbaik Kepada kawan - Kesetiaan,Kepada musuh - Kemaafan,Kepada ketua - Khidmat,Kepada yang muda - Contoh terbaik,Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan,Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan,Kepada manusia - Kebebasan



No comments:

Post a Comment